وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

از كجا مي توانم بفهمم كه بايد كودك را مورد ارزيابي قرار داد؟

متخصص اطفال در هر نوبت معاينه كودك، رشد او را مورد بررسي قرار مي دهد. اگر او مشاهده كند كه كودك شما در يكي از زمينه هاي رشد، تا حد زيادي از همسالان خود عقب مانده است، ممكن است شما را به يك متخصص رشد ارجاع دهد تا اين آزمونها را انجام دهيد.

البته شما هم به عنوان پدر يا مادر مي توانيد ضرورت انجام اين آزمونها را تشخيص دهيد. شما بهتر از هر كس ديگري فرزند خود را مي شناسيد و ممكن است اولين كسي باشيد كه يكي از نشانه هاي تاخير در رشد را مشاهده كنيد. پزشك در هر نوبت معاينه، تنها چند دقيقه را با كودك شما سپري مي كند، پس به سادگي ممكن است از توجه به نشانه هاي ظريف و كوچك، غفلت ورزد. اگر شما در مورد يكي از نشانه هاي رشد (مثلا حرف زدن يا توانايي برداشتن و گرفتن اجسام) نگران هستيد و پزشك شما در اين مورد صحبتي نكرد، مي توانيد اين موضوع را با او مطرح كرده و بخواهيد كه شما را به يك متخصص ارجاع دهد.

اگر كودكتان را به مهدكودكي مي بريد كه پرسنل آن در زمينه رشد كودك آموزش ديده اند، مدير مهد يا مربي كودكتان نيز مي تواند پيشنهاد مراجعه به متخصص را مطرح كند.

 

خصوصيات يك "ارزيابي رشد و تكامل" خوب چيست؟

ارزيابي كودكان مختلف ممكن است كاملا متفاوت باشد زيرا كودكان و خانواده هاي آنها با يكديگر بسيار متفاوتند. بهترين ارزيابي ها در زمينه بررسي سلامت جسمي و روحي كودكان ، مشخصات زير را دارند:

  • والدين و متخصصين به همراه يكديگر در ارزيابي شركت مي كنند: شما در زمينه رفتارهاي كودك خود متخصص هستيد؛ پس بايد در فرآيند ارزيابي، نقشي كليدي داشته باشيد. اطلاعات و نظرات شما براي تعيين وضعيت واقعي كودك، بسيار مهم و تعيين كننده هستند.
  • ارزيابي بايد توسط يك تيم (كه مي تواند شامل متخصص اطفال، متخصص شنوايي، روانشناس كودك، روانپزشك كودك، و ديگران باشد) انجام شود تا تصويري كامل از مهارتهاي كودك به دست بيايد. اعضاي تيم بايد درك قابل قبول و مناسبي از فرآيند رشد كودك داشته باشند.
  • كودك شما بايد در چند جلسه و با حضور افراد مختلف مورد معاينه قرار گيرد. رفتار، فرآيندي بسيار پيچيده است. براي به دست آوردن تصويري دقيق و كامل از بازي، يادگيري، نحوه استدلال، حركات، روابط متقابل و ساير ويژگيهاي كودك، او بايد در محيطهاي مختلف مورد بررسي و آزمايش قرار گيرد. به عنوان مثال، رفتارهاي او در زماني كه همراه شما است ممكن است با زماني كه در مهدكودك است يا زماني كه با خواهر و برادرهايش است، متفاوت باشد. يك تيم خوب ارزيابي، همه اين موارد را مد نظر قرار مي دهد.
  • فرآيند ارزيابي بايد نقاط قوت و نقاط ضعف كودك شما را مشخص سازد: رشد كودك، يك فرآيند پيچيده است و در يك ارزيابي خوب، بايد فعاليت و عملكرد كودك در حيطه هاي مختلف (و نه تنها در يك يا دو موردي كه به نظر مي رسد او مشكل دارد) مورد بررسي قرار گيرد.
  • نبايد كودك را مجبور كرد كه در طول آزمايش، از شما جدا شود؛ زيرا اگر كودك عصبي يا ترسيده باشد، نمي توان از او انتظار داشت كه توانايي هاي خود را به بهترين شكل ممكن بروز دهد.
  • ارزيابي بايد مانند كمك كردن باشد. ارزيابي رسمي از رشد كودك، غالبا اولين گام در تعيين اين است كه آيا كودك شما به دخالت پزشكي يا درمان زودرس نياز دارد يا خير. اما پس از انجام آزمون، بسياري از والدين مي گويند كه خود آزمون نيز بسيار مفيد بوده است. در طول اين فرآيند، بايد احساس كنيد كه اطلاعات و دانش شما پيرامون كودكتان در حال افزايش است، پاسخ بسياري از سوالات خود را در مورد رشد كودك خواهيد گرفت و ايده هاي جديدي در زمينه نحوه ارتباط برقرار كردن با كودكتان به دست مي آوريد. حتي ممكن است احساس آرامش پيدا كنيد. هرچند مواجه شدن با يك مشكل احتمالي در مورد رشد كودك مي تواند ناراحت كننده باشد، اما دانستن اينكه مي توان اين مشكل را تا حد زيادي برطرف كرد، يك گام بزرگ رو به جلو است.
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

ارزش غذایی ماهی در تغذیه انسان ها

گوشت ماهی در حدود 20 % پروتیین مورد نیاز انسانها را تشکیل می دهند زیرا :

1- گوشت ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم بالا و ضریب هضمی 96% می باشد.

2- گوشت ماهی دارای کلیه اسید های آمینه ضروری بدن می باشد. مانند:

لیزین ، لوسین ، آرژین ، هیسیدین ، والین ، تریپتوفان

لیزین : برای رشد خیلی مهم است.

اجزای تشکیل دهنده پروتئین اسید های آمینه هستند:

20 نوع هستند که 10 عدد ضروری و 10 عدد غیر ضروری است.

انواع پروتئین:

1- قابل هضم( در ماهی بیشتر است)

2- غیر قابل هضم

3- درصد زیادی از چربی های گوشت ماهی از نوع اشباع نشده می باشد ، میزان کلسترول بد گوشت ماهی خیلی پایین است.

چربی امگا 3 موجود در گوشت ماهی باعث کاهش میزان چربی و کلسترول بد خون می شود.

بنابراین گوشت ماهی در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی دارد.

4- گوشت ماهی و سایر آبزیان سرشار از ویتامین های مختلفی چون گروه است.

5- مواد معدنی موجود در گوشت ماهی شامل فسفر – کلسیم – آهن – سلینیوم – منیزیم – فلوئور – ید و سایر میکرو المنت های غنی می باشد که اثر مهمی در سلامتی انسان دارد.

6- مصرف گوشت ماهی در درمان بسیاری از امراض چون ، افزایش کلسترول خون ، تصلب شرائین ، افزایش فشار خون ، ناراحتی های عصبی ، بیماری گواتر و غیره مؤثر است.

تاریخچه ی پرورش ماهی

ماهی ها اولِین مهره دارانِی هستند که در روِی زمین به وجود آمده اند.حدود 320 میلیون سال پِیش ، ِیعنِی زمانِی که عصر طلاِیِی ماهی ها به حساب می آمد و آبزِیان بهترِین و پِیشرفته ترِین موجودات زنده دنِیا را تشکِیل می دادندپرورش ماهی در حوضچه از دیر باز معمول بوده است.

در کشور چین، پیشینه آن به 2700 سال پیش از میلاد بر می گردد

این فعالیت در ایران با تکثیر تاس ما هیان در سال 1301 وپرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان از سال 1338 آغاز شده است

جانواران خونسرد: به جانورانی که دمای بدنشان با محیط بیرون سازش پذیر می باشد.و دمای بدنشان ثابت است.

ماهیان خزندگان

جانواران خونگرم: به جانورانی که دمای بدنشان با محیط بیرون تغییر نمی کند.و دمای بدنشان ثابت است.

پرندگان و پستانداران

ماهیان متعلق به حیوانات خونسرد ( پویی کیلو ترم – poikilo therm) می باشند .

یعنی حرارت بدنشان با شرایط زیست محیطی سازگاری و تطبیق داشته و به دلیل دارا بودن خصوصیات ویژه زیست شناختی ، مزایای بیشتری بر سایر منابع پروتینی دارند

دلایل برتری پرورش ماهی

1- ضریب تبدیل غذایی در ماهی از طیور و گوسفند و گاو بیشتر است که دلیل آن نیاز کمترماهی به مصرف انرژی برای گرم کردن بدن وغلبه بر نیروی جاذبه است.

2- ماهی را می توان در تراکم زیاد نیز پرورش داد .

3- پرورش ماهی، روشی بسیار موثر در مصرف مواد زائد کشاورزی و دامپروری است

4- گوشت ماهی، ارزش غذائی بسیار بالایی دارد .

اختصاصات کلی ماهیان پرورشی :

1- سریع الرشد باشد

2- متناسب با ذایقه ی مردم بوده و بازار پسند باشد .

3- از غذای دستی ارزان قیمت و در دسترس تغذیه کند .

4- نسبت به تغییرات محیطی آب مقاوم باشد .

5- در مقابل تور کشی و دستکاری و بیماریها مقاوم باشد .

6- شرایط پرورشی بصورت متراکم و فوق متراکم را تحمل نماید.

7- امکان تکثیر انبوه آن فراهم باشد.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

 

انواع ماهیان قزل آلا

1- رنگین کمان 2-
چنوک 3- سالار 4-چام 5-طلایی 6-صورتی 7- قرمز8 -قهو ه ای – آلمانی

9- قطبی10- پوزه دار
مشخصات قزل آلا

- ماهی قزل آلا دارای بدنی فشرده و باله دمی آن نسبت به ماهی آزاد بزرگتر است.

- خارهای اولین کمان آبشش بین 5 - 2 عدد است که به شکل شمشیر بوده و در پایین به شکل دکمه درآمده است.

حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا 140 سانتیمتر و وزن آن تقریبا به 5 کیلوگرم میرسد.

ماهی قزل آلای رنگین کمان بومی ساحل اقیانوس آرام آمریکای شمالی می باشد و در سال 1880 میلادی به اروپا آورده شده و بتدریج به نقاط مستعد در سراسر دنیا معرفی شده است .

بدن ماهی قزل آلای رنگین کمان پوشیده از خال های سیاه ستاره ای شکل است .
ماهیان بالغ در دو طرف بدن نواری رنگین کمان دارند که به خصوص در ماهیان نر مشخص تر است.

زمان تخم ریزی در ماهی قزل آلای رنگین کمان از ماه دی تا اردیبهشت می باشد .(در برخی آذر ماه نیز گزارش شده است )

قزل آلا رنگین کمان ، با شرایط پرورش متراکم سازش پذیراست. از طرف دیگر این ماهی در انتخاب غذا زیاد سخت گیر نیست حداکثر وزن ماهی در برخی دریاچه ها به 9 کیلو گرم نیز می رسد. بهترین رشد ماهی قزل آلا در دریاچه های کم عمق با سنگ های آهکی و Ph کمی قلیایی است. ماهی قزل آلا قابلیت اهلی شدن را دارا می باشد و نسبت به بیماریها از مقاومت خوبی برخوردار است .رشد آن نیز سریع می باشد. یک بچه ماهی 2 گرمی تحت شرایط مناسب ( تغذیه مناسب ، درجه حرارت مناسب و مدیریت مناسب ) در عرض 9 – 7 ماه به 250 گرم می رسد.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

 

یا بیکار بوده یا پرکار!


این جمله با کلمه ای یک حرفی آغاز می شود٬ کلمه دوم دو حرفیست٬‌ چهارم چهار حرفی... تا بیستمین کلمه بیست حرفی
نویسنده این جمله یا مغز دستور زبان بوده یا بی کار:

I do not know where family doctors acquired illegibly perplexing handwriting nevertheless, extraordinary pharmaceutical intellectuality counterbalancing indecipherability, transcendentalizes intercommunications incomprehensibleness


ترجمه جمله :

نمیدانم این دكترهای خانواده گی این دست خطهای گیج کننده را از کجا کسب میکنند.با این حال سواد پزشکی انها غیر قابل کشف بودن این دست خط ها را جبران کرده و بر غیر قابل کشف بودن انها ( دست خط ) برتری میجوید

منبع: وبلاگ نصف جهان

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 574358
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1