وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن
با توجه به این مهم که یادگیری در دنیای امروز، با توجه به سرعت پیشرفت دانش از اهمیت زیادی برخوردار شده است، شناخت ماهیت یادگیری بسیارمهم است. بدین خاطر مجموعه مطالبی به صورت پیوسته در مورد یادگیری که بیشتر از منظر روانشناسی است در معرض دید شما قرار می گیرد .امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد و ما را در هر چه پر بارتر کردن این وبلاگ یاری دهید.
روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)
دیدکلی · تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر میکند؟ · یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟ · ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟ نقش یادگیری در همه صحنههای زندگی نمایان است. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد میگیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری میشود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان میشود. ویژگیهای یادگیری تغییر در رفتار یادگیری همره با "تغییر" است، به گونهای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر مییابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده میشود. پایداری نسبی درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمیشود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمیتوان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید میشوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در میآورد. تواناییهای بالقوه یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد میکند، بدین معنی که " تغییرات پایدار در رفتار" نتیجه تغییر در "تواناییها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این تواناییها همیشه مورد استفاده قرار نمیگیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در میآیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی میماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در میآید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمیرود. تجربه هر نوع تغییر در تواناییهای بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرکها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست میآید یادگیری محسوب نمیشود. تغییرات پایدار غیر تجربهای بیشتر عوامل رشدی را دربر میگیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، تغییرات بلوغ ، پیر شدن و ...) ).
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی کشف اثر نماز توسط دانشمند آمریکایی
یک دانشمند آمریکایی در تحقیقی به تاثیرات شگفتانگیز نماز بر بدن انسان پی برد.
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعهای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد. در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز آشکار میشود. در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش مییابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا میکند. همچنین در عکسهایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالتهای عادی افزایش پیدا میکند و نورونهای عصبی به صورت نورانی در اشعههای دریافتی از مغز به نمایش در میآید. روزنامه "واشنگتنپست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن میکند. روزنامه "ساینس" نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد. GetBC(324);
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی روزه گرفتن با حذف یك وعده غذایی روزانه افراد در ماه مبارك منجر به كمتر غذا خوردن گردیده و موجب تعدیل و تنظیم متابولیسم بدن می شود. حذف یك وعده غذایی بهترین دستورالعمل برای تعدیل وزن افراد چاق است. استفاده از خرما ضمن اینكه در روایات اسلامی نیز توصیه شده است جایگزین بسیار سودمندی برای زولبیا و بامیه می تواند باشد. قندهای فروكتوز گلوكز موجود در خرما به راحتی و فوراً توسط بدن جذب شده و بدون نیاز به هضم در بدن تولید انرژی كرده و ذخیره می شوند و در ضمن حاوی منابع مناسبی از آهن، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، مس، كلسیم، فسفر، فیبر و ویتامینهایی چون A،B۱، B۲، بیوتین، اسید فولیك و C می باشد. برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی نويسندگان |