وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن
   
 با توجه به این مهم که یادگیری در دنیای امروز، با توجه به سرعت پیشرفت دانش از اهمیت زیادی برخوردار شده است، شناخت ماهیت یادگیری بسیارمهم است. بدین خاطر مجموعه مطالبی به صورت پیوسته در مورد یادگیری که بیشتر از منظر روانشناسی است در معرض دید شما قرار می گیرد .امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد و ما را در هر چه  پر بارتر کردن این وبلاگ یاری دهید.

روانشناسی یادگیری (Learning Psychology)

هیلگاد روانشناس آمریکایی در یک تعریف جامع یادگیری را اینگونه تعریف می‌کند: " یادگیری یعنی؛ تغییر نسبتا پایدار در رفتار که بر اثر تجربه در توانایی‌های بالقوه فرد بوجود می‌آید."

 دیدکلی

·         تفاوت سطح انسان قرن 21 با اجداد غارنشین را چه چیزی پر می‌کند؟

·         یادگیری در زندگی انسان چه نقشی دارد ؟

·         ایا یادگیری محدود به مدارس و آموزشگاهها است ؟

نقش یادگیری در همه صحنه‌های زندگی نمایان است. یادگیری تنها آموختن مهارتی خاص با مطالب درسی نیست؛ بلکه در رشد هیجانی ، رشد شخصیتی ، تعامل اجتماعی انسان دخالت دارد. انسان یاد می‌گیرد که از چه چیزی بترسد، چه چیزی را دوست بدارد و کجا چگونه رفتار کند. در واقع نوزاد از همان لحظه تولد درگیر فرآیند یادگیری می‌شود و این توانایی است که باعث پیشرفت و تفاوت روزانه او تفاوت انسانهای یک نسل از انسانهای نسل قبل از خودشان می‌شود.

فرآیند یادگیری با توجه به اهمیتش همیشه مورد توجه بوده و در این مورد دانشمندان بسیاری اظهار نظر ، پژوهش و نظریه پردازی کرده و جواب بسیاری از سوالات را روشن کرده‌اند، بطوری که می‌توان با صراحت و اطمینان در مورد اینکه "یادگیری چیست ؟ ، چگونه رخ می‌دهد و عوامل موثر کدام هستند ؟ " بحث کرد.

ویژگی‌های یادگیری

تغییر در رفتار

یادگیری همره با "تغییر" است، به گونه‌ای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر می‌یابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده می‌شود.

پایداری نسبی

درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمی‌شود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمی‌توان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و... که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و...تغییرات نیز ناپدید می‌شوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در می‌آورد.

توانایی‌های بالقوه

یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد می‌کند، بدین معنی که " تغییرات پایدار در رفتار" نتیجه تغییر در "توانایی‌ها" است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این توانایی‌ها همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در می‌آیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی می‌ماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود (مثلا یک دوچرخه در اختیار او قرار گیرد) این توانایی از بالقوه به بالفعل (حالت عمل) در می‌آید. این بدان معنی است که یادگیری هیچ وقت از بین نمی‌رود.

تجربه

هر نوع تغییر در توانایی‌های بالقوه زمانی یادگیری محسوب خواهد شد که بر اثر "تجربه" (Experience) باشند، یعنی"محرک‌ها" (عوامل) بیرونی و درونی بر فرد (یاد گیرنده) تاثیر بگذارد (نظیر خواندن کتاب ، گوش دادن به یک سخنرانی ، زمین خوردن کودک و فکر کردن در باره یک مطلب و ...) بدین ترتیب تغییرات پایداری که در توانایی افراد بوسیله عواملی به غیر از تجربه بدست می‌آید یادگیری محسوب نمی‌شود. تغییرات پایدار غیر تجربه‌ای بیشتر عوامل رشدی را دربر می‌گیرند (نظیر عضلانی شدن ، دندان درآوردن ، تغییرات بلوغ ، پیر شدن و ...) ).

 

 

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
کشف اثر نماز توسط دانشمند آمریکایی
یک دانشمند آمریکایی در تحقیقی به تاثیرات شگفت‏انگیز نماز بر بدن انسان پی برد.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ «رامشاندرن» در تحقیقی که در مورد وضعیت بدن انسان هنگام نمازخواندن، با مجموعه‏ای از پژوهشگران آمریکایی انجام داد، به فعالیت بیشتر مغز انسان و آرامش روحی هنگام نماز آگاه شد.

در این تحقیق علمی، مشخص شدن این وضعیت پس از 50 ثانیه از آغاز نماز آشکار می‏شود.

در این تحقیق آمده است: میانگین ضربان قلب و احتمال لخته شدن خون به صورت مشترک در حین نماز بین20 الی 30 درصد کاهش می‏یابد و همچنین پوست بدن مقاومت بیشتری پیدا می‏کند.

همچنین در عکس‏هایی که از مغز در هنگام نماز گرفته شده است، فعالیت مغز نمازگزار به صورت قابل توجهی در مقایسه با حالت‏های عادی افزایش پیدا می‏کند و نورون‏های عصبی به صورت نورانی در اشعه‏های دریافتی از مغز به نمایش در می‏آید.

روزنامه "واشنگتن‏پست" در این رابطه نوشت: این تحقیقات علمی اسرار نهان مغز انسان را روشن می‏کند. روزنامه "ساینس" نیز در شماره گذشته خود با تقدیر از اینگونه تحقیقات بر رابطه قطعی دین و علم تاکید کرد.
GetBC(324);
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

روزه گرفتن با حذف یك وعده غذایی روزانه افراد در ماه مبارك منجر به كمتر غذا خوردن گردیده و موجب تعدیل و تنظیم متابولیسم بدن می شود. حذف یك وعده غذایی بهترین دستورالعمل برای تعدیل وزن افراد چاق است.
افراد در این ماه كالری دریافتی خود را كاهش می دهند تا تغییرات مطلوب در حفظ سلامتی به دست آید و افرادی كه چاق بوده یا دارای افزایش وزن هستند در طول این ماه می توانند مقداری از وزن خود را كاهش دهند.
همچنین روزه موجب كاهش اضطراب و اختلال در فكر می شود و ضمن جلوگیری از افزایش ضربان قلب، میزان ورود مواد سمی به بدن را نیزكاهش می دهد.
جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز برخی مشكلات تغذیه ای لازم است به برخی توصیه های تغذیه ای در این ماه توجه بیشتری داشته باشید:
هنگام افطار از غذاهای سبك و زودهضم استفاده كنید. افطار را با یك ماده قندی طبیعی مانند خرما، كشمش، عسل آغاز كنید بدین ترتیب اشتها كنترل شده و زیاده خوری كمتر پیش می آید.

استفاده از خرما ضمن اینكه در روایات اسلامی نیز توصیه شده است جایگزین بسیار سودمندی برای زولبیا و بامیه می تواند باشد. قندهای فروكتوز گلوكز موجود در خرما به راحتی و فوراً توسط بدن جذب شده و بدون نیاز به هضم در بدن تولید انرژی كرده و ذخیره می شوند و در ضمن حاوی منابع مناسبی از آهن، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، مس، كلسیم، فسفر، فیبر و ویتامینهایی چون A،B۱، B۲، بیوتین، اسید فولیك و C می باشد.
معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد لذا خوردن غذاهای سهل الهضم و تقریباً نرم برای افطار مناسب است، همچنین نوشیدن چای شیرین كم رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم بی روغن در آغاز افطار مناسب اند.
از مصرف مواد نفاخ، حجیم و نوشیدنی های گازدار بسیار خنك، غذاهای پرچرب مانند آش رشته، آبگوشت كه سبب ایجاد اختلالات هضم می شوند خودداری كنید.
غذاهای پرچرب، شیرین و همچنین كافئین موجود در بعضی از غذاها سبب افزایش اسید معده و احساس ترش كردن و سوزش می شوند (زولبیا، بامیه، حلوا، شكلات و خورش بادمجان نیز چنین اثراتی دارند). سالاد مكمل خوبی برای غذاها در این ماه می باشد.مصرف مواد پروتئینی مثل شیر، پنیر، تخم مرغ و یا انواع كوكوها همراه نان، پنیر و گردو و سبزی در ماه مبارك توصیه می شود.در فاصله افطار تا سحر البته با فاصله با غذا آب كافی بیاشامید.
هرچه حجم غذا در افطار كمتر باشد بهتر است از خوردن غذاهای پرحجم اما كم كالری و بسیار آبكی در افطار خودداری كنید و غذا را به آرامی میل كنید.
ماه مبارك رمضان افراد را به كمتر غذا خوردن و كاهش دریافت كالری تشویق می كند كه نتیجه آن تعدیل متابولیكی در ذخیره انرژی و كاهش كلسترول بویژه كلسترول LDL، كاهش تری گلیسرید در مقابل افزایش HDL كلسترول (كلسترول خوب) و در نهایت كاهش وزن، این تغییرات موجب پیشگیری از فشار خون، دیابت وچاقی می گردد.گاهی اوقات ممكن است افراد نه تنها وزن كم نكنند بلكه اضافه وزن نیز پیدا كنند كه نتیجه پرخوری در این ماه می باشد.
از خوردن چند نوع غذای متفاوت در هنگام افطار خودداری كنید. در ماه مبارك رمضان به افراد توصیه می شود كه به فعالیت سبك و متوسط ادامه دهند.عجله در خوردن غذا و خوب نجویدن آن منجر به عدم هضم و جذب كافی غذا و ایجاد ناراحتی های گوارشی مانند نفخ، سنگینی و احساس پری می گردد.
اگر در ماه مبارك رمضان دچار یبوست شدید هستید می توانید از خورشهای ملین مثل خورش آلو و دیگر خورش های سبزی دار استفاده كنید. خوردن انواع سبزی های خام و پخته و میوه های خیسانده مانند آلو و انجیر به بهبود این وضعیت كمك می كند. مصرف روغن زیتون به همراه سالاد نیز در پیشگیری از یبوست مؤثر است.
خوردن چای پررنگ و قهوه و كاكائو موجب پیدایش حالت یبوست می شود.
مصرف آب كافی برای رفع یبوست و دفع سموم و مواد زاید بدن و انجام واكنشهای بیولوژیكی داخلی بدن مفید است.
از مصرف غذاهای تند و پرادویه كه موجب احساس تشنگی در طول روز می شود خودداری كنید.
مصرف موادغذایی چون كله پاچه، سیرابی و شیردان به دلیل ایجاد احساس تشنگی در طول ماه رمضان باید محدود شود.بعضی از روزه داران بدون سحری (با حذف وعده سحری) روزه می گیرند كه این امر موجب می شود كه نیازهای تغذیه ای تأمین نشده و در نتیجه كمبود بیش از حد انرژی و سوخت ناقص چربی ها، تركیبات ستونی در بدن ایجاد می شوند كه منجر به ایجاد بوی بد دهان، سردرد و دردهای عضلانی می شوند.
اشكال دیگر حذف وعده سحری پایین افتادن قند خون (هیپرگلیسمی) است كه منجر به كاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می شود.
بنابراین صرف سحری برای همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری بوده و سحری باید شامل یك وعده غذای كامل برای هر فرد باشد، زیرا در طول روز بدن به پروتئین نیازمند است كه می توان با قرار دادن گوشت، برنج، حبوبات و سبزیجات در سحری پروتئین های مورد نیاز بدن را تأمین كرد.
لازم است به غذای نوجوانان در این ماه بیشتر توجه شود . در دو وعده افطار و سحری لازم است نوجوانان كالری، پروتئین و مواد مغذی توصیه شده جیره معمول روزانه (RDA) را حتماً به طور كامل دریافت كنند تا نیازهای آنها برای رشد بهتر فراهم شود.
به طور كلی بیماران نباید روزه بگیرند بخصوص آنهایی كه نیاز به مصرف منظم دارو در طول روز دارند. روزه داری برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود در حالی كه روزه گرفتن برای افراد دارای اضافه وزن و چاق مفید است.

برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی
درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 574358
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1