تشخیص سکته مغزی وتاثیر کم خوابی برآلزایمر
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

 

ایک متخصص مغز و اعصاب می گوید چنانچه شخصی را که سکته مغزی کرده در کمتر از 3 ساعت ببیند می تواند عوارض سکته مغزی را بطور کامل اصلاح کند. "بطور کامل". او می گوید نکته این است که سکته مغزی شناخته شده، تشخیص داده شده و بیمار در کمتر از 3 ساعت به مراکز درمانی رسانده شود.شناخت سکته مغزی:شکر خدا فقط سه کار برای تشخیص کافی است. بخوانید و به یاد بسپاریدگاهی شناخت علائم سکته مغزی مشکل است. بدبختانه از هوش رفتن بیمار مشکل را بدتر می کند. شخصی که سکته کرده ممکن است در شرایط بسیار خطرناکی قرار داشته باشد اما اطرافیان نمی توانند مشکل را تشخیص دهند.پزشکان می گویند اطرافیان باپرسیدن سه  سؤال ساده می توانند سکته مغزی را تشخیص دهند:

۱-از بیمار بخواهید که لبخند بزند -۲-   از بیمار بخواهید یک جمله ساده را بطور پیوسته بگوید(
مثلاً، امروز هوا آفتابی است)-۳- از او بخواهید که هر دو دستش را بلند کند

اگر بیمار در انجام دادن هر یک از سه مورد فوق با مشکل روبرو شد بلافاصله با اورژانس تماس گرفته و این علائم را برای مسئول اورژانس توضیح دهید.
نشانه جدید سکته مغزی.  :.زبانت را بیرون بیاور
توجه: یکی دیگر از نشانه های سکته مغزی این است که از بیمار بخواهید زبانش را بیرون بیاورد. اگر زبانش کج و معوج بود و یا به طرفین دهان متمایل شد نشانه سکته مغزی است. 

 واینهم مطلبی در مورد ارتباط خواب وآلزایمر که در مجله اطلاعات علمی بهمن ماه ۸۸ خواندم:به گفته محققان نتایج حاصل از آزمایش بر روی موش ها نشان می دهد کمبود خواب می تواند در گسترش بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. این آزمایش یکی از اولین مواردی است که نتایج به دست آمده از آن نشان دهنده وجود ارتباط میان متداول ترین نوع بیماری زوال عقل یعنی آلزایمر و خواب است .

در این تحقیقات به مطالعه سطوح بتا آمیلوئید ( نوعی پروتئین که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر انباشته می شود .)موجود در مغز موش هایی پر داخته شده که به خاطر ابتلا به نوعی بیماری آلزایمر از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند .دکتر دیوید هولتز من که از دست انندر کاران این تحقیق است می گوید : هنگامی که محققان این موش ها را به اجبار بیدار نگه می دارند شرایط بد تر شده وآمیلوئید به مراتب بیشتر افزایش می یابد.وی همچنین می افزاید کم خوابی به طور چشمگیری موجب تسریع شکل گیری ضایعه ای به نام بتا آمیلوئید می شود .زمانی که به مغز این موش ها ارکسین (نوعی ترکیب شیمیایی که موجب تنظیم خواب می شود ) تزریق می شود زمان بیشتری بیدار می مانند و در نتیجه سطح بتا آمیلوئید افزایش می یابد وبالعکس  هنگامی که مانع از ورودارکسین به مغز موش ها می شوند سطح این ماده کاهش می یابد.

اما ارکسین ماده ای است که در انسان ها موجب خواب آلودگی شدید شده و در ایجاد اختلال وتکه تکه شدن خواب نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد دارو هایی که سلول های بدن را تحت تاثیر ارکسین قرار می دهند ممکن است برای درمان آلزایمر مفید باشند. دانشمندان با اشاره به اختلالات احتمالی موجود در خواب بر ضرورت درمان آن تاکید فراوان دارند و می گویند کم خوابی علاوه بر ایجاد مشکلات کوتاه مدت ممکن است در دراز مدت نیز موجب بروز مشکلات مغزی شود .( مجله اطلاعات علمی بهمن ۸۸)

 


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 92
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 415
بازدید کل : 574774
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1